Terug in Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van annette reiling - WaarBenJij.nu Terug in Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van annette reiling - WaarBenJij.nu

Terug in Kathmandu

Door: annette

Blijf op de hoogte en volg annette

17 December 2009 | Nepal, Kathmandu

kijk ook op www.stichtingnepalsambandha.nl
voor meer info over projecten in Nepal.

Hierna volgt het verslag van mijn rondreisje door Nepal met Chini Maya Lama. Zij werkte voor mij van 1994-1996. Ze sprak toen een paar woorden engels en is na 1996 naar Saoedie Arabie vertrokken om daar in een rijk moslim gezin te gaan werken. Ze haalde ons vrijdag 27 november van het vliegveld en is nu met mij via Bhardeo naar ChamrangBesi en weer naar kathmandu gereisd. Het is een zelfverzekerde vrouw geworden die goed voor haar rechten opkomt en nu vloeiend engels spreekt. Ze is een maand terug uit Arabie en heeft in de tussentijd al heel wat geregeld. Ze wil voorlopig niet terug.
Maandag was ze om 11.00 in het hotel, waarna we per taxi richting Chapagau vertrokken. Vandaar zijn we per bus richting Bardeo gegaan. Een rit over een nu geasfalteerde weg. We kwamen daar om 17.00u aan. Iedereen uit de buurt kwam s avonds en s morgens even langs om de oude buurvrouw te begroeten. Ook Chini Maya heeft het gemaakt in het dorp. Ze heeft het huis (kantoor) van het Watershed project op laten knappen en erg stads ingericht met vloerbedekking en een bankstel en een WC en badkamer laten bouwen. De muren zijn rose geschilderd. Dinsdag(ochtend) vertrokken we na een maaltijd bij Sano en schoolbezoek, waar ik nog steeds in de lerarenkamer hang, naar Chandanpur. In de school zag ik een jongen met een hazelip die er niet zo mooi uitzag. Zijn ouders willen hem graag laten opereren en hebben geen geld. Ik ga nu uitzoeken of dit mogelijk is. Volgens mij zijn er artsen uit Nederland (Leeuwarden?)die zo nu en dan opereren in een ziekenhuis in Nepal. De bus kreeg onderweg pech waardoor we pas om 18.00 in Chandanpur aankwamen. Vanaf Chandanpur, bovenop de berg (waar ik met Brenda en Giel ooit vastzat) zou Ganga ons opwachten en met ons naar beneden (ChamrangBesi) lopen. Het was al een half uur donker en we konden Ganga niet vinden. Gelukkig kwam ik in de bus Keshab tegen die naar zijn dorp reisde. Keshab is de jongen waarvan wij als stichting een groot gedeelte van een nieuwe hartklep hebben betaald. "You helped me, I help you". Toeval bestaat niet...... Hij had al aangeboden om met ons mee naar beneden te lopen. We kwamen om half elf s avonds in ChamrangBesi aan, samen met Keshab. Ganga bleek wel in Chandanpur te zijn, maar we hadden een ander weggetje genomen. Hij kwam ons een uur voor ChamrangBesi achterop. Hij had plezier omdat we ons zo goed gered hadden en Keshab is weer zo fit als een hoentje. Hand in hand liepen/klauterden we met hem in het donker de berg af. Woensdagochtend vertrokken we na een uitgebreid ontbijt bij Ganga en bezoek aan de school in ChamrangBesi, naar een huis op de berg richting Dunkarka. Marian weet wel waar dit ligt, hier namen wij vorig jaar nl. een taxi. Op de school in ChamranBesi werd het computerlokaal geshowd. In dat huis zou een distributie en instructie van bijenkasten plaats vinden. Helaas kwamen de bijenkasten pas met de vrachtauto van 15.00u smiddag aan. Om 15.00u vetrok deze auto richting Kathmandu. Hajurama (oma=ikke) mocht voorin zitten en Chini Maya moest op de laadbak staan. Om 17.00u waren we in Panauti, Per bus bereikten we daarna om 19.30 Kathmandu en besloten bij Sabita te overnachten. Ze woont aan de oostkant van Katmandu. Vanmorgen met Chini Maya richting Swambunath (bhoeddistische tempel) waar ze in de buurt met een vriendin een ateliertje heeft. De naaimachine van IJke en Geney en de naailessen komen goed van pas.
Het reizen per openbaar vervoer en het bergwandelen/klauteren/lopen blijft in Nepal een heel avontuur. Op straat lijkt het op kermis en botsautootjes, onderweg een lekke band is niet zeldzaam. Nu weer even in de buurt van het hotel waar in een restaurantje Wifi is.

P.S. er ligt sneeuw in Nederland, ontving net een foto van Marian die ik bijvoeg.

Morgen vertrek ik voor een nachtje naar de boerderij in Keraghadi.

by@are

  • 17 December 2009 - 14:55

    Ijke En Geney:

    namasté hajurama and chini maya lama. Chini maya lama, so good to see you. So happy that you do so well in your life. Do you remember how we planted the seeds in Bardeo many years ago. Maybe you have an emailaddress so we can keep contact. We also remember our meeting in Bodnath where we went to the gompa of buddhist monastery. Also we have in our house a nice picture of you, holding a goat. May be pheri betaula
    many greeting for all of you.

  • 17 December 2009 - 15:08

    Annette:

    Sorry vergeten; de hartelijke groeten van Chini Maya Lama aan IJke en Geney. Ze heeft het nog steeds over jullie en dat jullie ook Bhoeddist zijn... Heb vandaag met haar een Bhoedda gekocht voor het tempeltje dat je in haar huis ingericht heeft. De Bhoedda wordt a.s. maandag bij Boudanath door een Lama ingewijd. Misschien ga ik mee. Ze gaat morgen ook naar Keraghadi om de appelbomen te snoeien, dit heeft ze ondertussen ook geleerd. Ik zal haar zondag a.s. jullie reactie laten lezen.

  • 17 December 2009 - 15:39

    Ijke En Geney:

    ann didi, als je met chini maya meegaat, wil je dan bij de lama een donatie van 10 euro namens ons doen, gewikkeld in een witte kata/sjaal als je daar aan kan komen of het anders aan haar meegeven. Wij hebben onze leraar vannacht naar schiphol gebracht. Toen we terugreden was het slecht weer vanwege sneeuwval, we konden ons pleintje niet eens oprijden vanwege 30 cm sneeuw. Omrop fryslan is de hele dag al in de lucht, bussen rijden niet etc. Opwinding al om. IJke is nu nog een klein paadje aan het sneeuwruimen. groetjes

  • 17 December 2009 - 15:56

    Titia:

    er ligt sneeuw....
    Het lijkt wel of we in een wintersportgebied wonen! We zijn hier helemaal ingesneeuwd!
    Bij jullie is het vast meer zomers. Goede laatste week aan de hele groep in het bijzonder aan Fokelien!
    Dikke zoen meid

  • 17 December 2009 - 15:58

    Annette:

    IJke en Geney; kattaa + 10 euro komt voor elkaar. Zal ik regelen met Chini Maya. Ik heb genoeg kattaas gekregen die ik daar voor mag gebruiken

  • 17 December 2009 - 16:07

    Henk:

    heeee annette,
    met plezier volg ik je reisverslagen. het is lekker warm bij jou zeker. hier vriest het al weken en volgende week begint de elfstedentocht. jammer dat je er dan niet bent.
    geniet nog elke dag van de warme muts uit Nepal.
    mischien kun je er nog wat meenemen ze zijn lekker warm. annette en de rest van de groep veel plezier nog en tot gauw.

  • 17 December 2009 - 16:41

    José:

    mooi verhaal Annette, weer lekker lokaal bezig...
    Hier in Nederland is het bar en boos. in Gorredijk ligt wel 50 cm sneeuw en vandaag en morgen is de BHS gesloten. Ik mag van het uitzicht genieten want het is onverantwoord om buiten met krukken te lopen. Michiel heeft het druk met paadjes vegen, lopend naar school en boodschappen doen. Ik red me al aardig en morgen gaat het bed weer uit de kamer.

  • 17 December 2009 - 16:57

    Marian :

    Annette wat weer een prachtig verhaal en een feest van herkenning. Wat was ik blij toen ik vorig jaar eindelijk in Dunkarka was. We hadden de bus die daarvandaan naar Kathmandu vertrok steeds horen toeteren toen we nog op de berg liepen, maar het lukte ons niet om deze nog op tijd te halen. Toen hebben we een hele dure taxirit naar Kathmandu gehad, en terwijl we daar zaten te wachten in een donker lokaaltje was het verschrikkelijk koud.
    Chamrangbesi was ook schitterend met de mooie gele velden, het zonnetje de bergen op de achtergrond, prachtig. En toeval bestaat niet maar wat geweldig dat je dan Keshab ook nog ontmoet en om dan te horen dat het goed met hem gaat. Het is toch ook wel bijzonder dat wij in onze westerse wereld alles voor elkaar hebben, maar wanneer om om helpen gaat altijd eerst in onze agenda moeten kijken. En dat in Nepal de mensen gewoon zorgen dat je geholpen wordt, zoals Keshab jullie dan naar Chamrangbesi brengt, dat is toch bijzonder, niet zeuren maar gewoon doen! Bijzonder en nee toeval kan dit niet zijn.

    Ik was vandaag thuis, er was zoveel sneeuw gevallen dat het niet verstandig was de weg op te gaan en daar heb ik naar geluisterd. Nu sneeuwt het niet meer, maar er is heel wat gevallen.

    nog veel plezier en tot chats

  • 17 December 2009 - 23:54

    Lia:

    hoi annette,
    heerlijk zo'n reisverslag, toen ik las over de jongen met hazelip moest ik aan het ziekenhuis bij Sanku denken,
    ken je het ? het vroegere koiralahospital waar duitse artsen hazenlippen opereren, dat zal toch niet zo duur zijn, als ik Pim spreek zal ik vragen of hij er iets over kan zeggen. vandaag ouderwets wit en stil buiten, nadat ik me had uitgegraven op de fiets naar m'n "werk" gegaan, overal liepen mensen en ieder zei elkaar gedag kan je het je voorstellen ! groetjes

  • 18 December 2009 - 03:16

    Annette Reiling:

    Ik zit nu te ontbijten bij Gaia, en wordt om 11.00u opgehaald door Dambar van de silverfactory. We gaan per motor naar ChamrangBesi. Hij heeft me beloofd een extra helm voor me mee te nemen. Ik hoop er vandaag om 13.00 te zijn. Morgenmiddag per openbaar vervoer terug naar Kathamndu, samen met Chini Maya. De Tibetgangers zijn morgen om 13.00u ook weer terug
    in Kathmandu.

  • 18 December 2009 - 03:31

    Annette Reiling:

    Sorry ik ben nog niet helemaal uitgeslapen, ChamrangBesi moet zijn Keraghadi. Om daar nog een nachtje op de boerderij bij de Mitini door te brengen.

  • 18 December 2009 - 09:03

    Lia:

    ook nog maar eens hier schrijven (net in de chatbox ?) christa is de verpleegkundige van het ziekenhuis waar ze voor mensen die het niet kunne betalen gratis hazelipoperaties doen. haar telnummer is 9851084197 ( maar misschien wis je dit al ) heb nog een fijn verblijf !doei

  • 19 December 2009 - 07:31

    Ellie:

    ik weet niet wat ik fout doe, maar dit is al de 2 keer dat ik niet overkom. maar weer opnieuw proberen . wat was ik blij om een reaktie te horen van de 3 mensen die vertrokken naar Tibet. wat zullen ze te vertellen hebben. volgens mij komen ze vandaag terug. bij deze wens ik ze weer de dagen die nog komen veel plezier en gauw tot ziens hoor. liefs Ellie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

annette

op reis

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 239
Totaal aantal bezoekers 229970

Voorgaande reizen:

24 Februari 2013 - 28 Februari 2014

Een geluksdag.

01 Maart 2013 - 25 Februari 2014

Geluksdag.

25 Februari 2013 - 25 Februari 2014

Geluksdag.

13 April 2012 - 22 April 2012

Nepal, here we come, voor een flitsend bezoek

30 December 2011 - 22 Januari 2012

Weer naar Nepal.

28 Januari 2011 - 20 Februari 2011

Daar gaan we weer

27 November 2010 - 17 December 2010

Bezoek Dambar en Arjun

28 Maart 2010 - 13 April 2010

weer naar nepal

26 November 2009 - 03 Januari 2010

Weer naar Nepal en daarna naar Houston

Landen bezocht: