Geduld verheffen tot kunst is een kunstje - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van annette reiling - WaarBenJij.nu Geduld verheffen tot kunst is een kunstje - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van annette reiling - WaarBenJij.nu

Geduld verheffen tot kunst is een kunstje

Door: annette reiling

Blijf op de hoogte en volg annette

05 April 2013 | Nepal, Kathmandu

Geduld verheffen tot kunst is een kunstje.

“Een leven zonder feest is als een reis zonder bezinning.” Griekse filosoof Democritus.

Het is vrijdag en er zijn best wel ontwikkelingen gaande die leuk zijn:

Ik heb sinds vorige week zondag een visum tot en met 20 maart 2014. Vorige zondag had ik in totaal op mijn Nepalese bankrekening 270.000 nepalese rps staan. Dit staat gelijk aan 3000 $. Ik had in het immigratie office kopieën bij me dat ik dit gestort had. Een gedeelte van het geld had ik even van Sabita geleend en meteen dezelfde dag weer terug gestort. Dus ik heb ze toch nog een beetje voor de gek gehouden. Op basis van het stortingsbewijs kreeg ik mijn visum voor een jaar.

Op de universiteit ging de afgesproken vergadering op zondag niet door omdat ik naar de stad moest voor het visum. Maandag, een dag later vond de baas ineens dat er een “vergadering” met mij moest komen. Hij kwam naast mij zitten en had een paar punten op papier geschreven. Punt 1. Er waren een paar dorpers naar de KU gekomen, zij wilden graag de trail in hun dorp verbeteren. Zijn vraag was of ik een memorandum van understanding kon opstellen. (overeenkomst met afspraken). Punt 2. Of ik 3 lessen over werken in de communities aan de Computer engineers, Mechanical engineers en electronic engineers wilden voorbereiden en uitvoeren. Dat was dan de meeting. Ik stelde me bij een vergadering wel iets anders voor en in ieder geval met een team. Maar hij doet z’n best en ik had de indruk dat hij er heel tevreden over was dat de vergadering toch nog door ging, ook al was het een dag later. Ik heb beide opdrachten uitgevoerd. Donderdag was de eerst les aan de computer engineers en volgende week dinsdag volgt de volgende. Zondag a.s. staat ook één van de lessen gepland maar dan schijnt er een staking uitgeroepen te zijn en dan is de KU dicht. De les van donderdag was een sukses geloof ik, want ik krijg van allerlei afdelingen in de KU verzoeken om ook dezelfde les te verzorgen.

Dinsdag werd ik bij een vergadering geroepen van de directeuren van de verschillende afdelingen van de universiteit. De directeur van de school of arts, soort SPH, wil mij graag toevoegen aan zijn team. Hij kwam me woensdagochtend thuis halen. Ik heb een paar uur met een klas meegelopen en kreeg het verzoek van hem om zelf een voorstel te doen wat ik aan zijn school of arts te bieden heb. Ik heb vandaag een voorstel naar hem gestuurd. Zondag, maandag en dinsdag wil ik blijven werken bij het project waar ik begonnen ben, en dan vrnl het werk in de communities begeleiden. En de laatste 3 dagen van de week naar de school of arts. Alle studenten van de school of arts lopen één maal per week stage en ik heb voorgesteld dat ik deze ga begeleiden. Ook heb ik voorgeteld dat ik nieuwe stages ga zoeken voor en met de studenten. De coördinator van de bachelors voor school of community development is een vrouw en heeft haar opleiding gedaan in Australië. Ik heb het idee dat ik goed met haar kan samenwerken er was in ieder geval met een goede click. Volgende week hoor ik of mijn voorstel geaccepteerd wordt.

Morgen is het de vrije zaterdag en ga ik een fiets met versnellingen kopen. Heb zin om zo nu en dan even door de stad te fietsen en naar de school of arts kan ik met de fiets. Een fiets zonder versnellingen kost 5500 rps. Eén met kost tussen de 8000 en 11000 rps. 100 euro voor een nieuwe fiets waar vind je zoiets?

Ik woon op dit moment in huis bij Sabita en Arun. Ik heb daar een eigen zit slaapkamer , een woonkamer en een eigen badkamer. Er is een gezamenlijke keuken. Koken doe ik niet zelf maar wordt gedaan door Maila onder supervisie van Sabita of mij. Maila is één van de pleegkinderen. Elke maandag zijn we van plan Nederlands te eten. Vorige week was het hutspot en volgende week spercieboontjes met gehaktballetjes.

“Mijn kijken is nog lang niet over”.


  • 05 April 2013 - 18:52

    Annette Reiling:

    De bijgevoegde foto werd gebruikt tijdens een workshop over innovaties in de wereld.

  • 05 April 2013 - 20:48

    Jan:

    Hoi, heel veel succes. Het lijkt goed. hartengroet van jan

  • 07 April 2013 - 08:13

    Jaap:

    Hoi Anette,
    Leuk te lezen dat het zo goed gaat.

    vr.gr. Jaap

  • 08 April 2013 - 12:33

    Klaske:

    Hoi ,geef je de lessen in het engels ?Of kun je het ook in het Nepalees?Eigenlijk zouden ze daar veel meer moeten fietsen ,dat zou heel wat schelen in de stank en benzine gebruik ,kun je de studenten aanmoedigen om te gaan fietsen ,je geeft al het goede voorbeeld,wat zul jij een conditie krijgen ,groet Klaske




  • 09 April 2013 - 08:55

    Annette Reiling:

    Net les gegeven aan de electronic department studenten. Het gaat in het engels op de universiteit. Wanneer de studenten naar de communities gaan moeten ze vaak nog weer een andere "taal" dan het Nepalees "spreken", bv tamang of newari. Het grappige is dat ze dit zich nauwelijks realiseren. Ook dat er in de dorpen geen bed is net zoals bij hen thuis in Kathmandu. De kloof tussen stad en platteland is groot. Ik hoorde eens dat ze met tassen vol mueslirepen en chocolade op stap gaan. Dus wat dat betreft geen verschil tussen Nederlandse studenten en Nepalese.

  • 09 April 2013 - 20:49

    Rennie En Loek:

    Hoi Annette,
    Wat heb je al veel beleefd in betrekkelijk korte tijd. Nu pas je verslagen gelezen. Ziek geweest en druk gehad, maar vanaf nu ga ik vaker kijken/meeleven! Ik hoop dat je veel bereikt voor de Nepalezen!
    Succes, geduld en humor gewenst bij je werk en groet voor jou en alle bekenden van Rennie en Loek.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Geluksdag.

‘De dag waarop men een besluit neemt, is een geluksdag.’ Japan.

Het is bijna zover….binnenkort voor langere tijd naar Nepal.

Nog een kleine week en dan naar Nepal. Ik heb er zin in.

Vrijdag 1 maart vertrekt het vliegtuig naar Nepal en gaat de nieuwe uitdaging in Nepal beginnen.

Waar ga ik me de eerste weken in Nepal mee bezig houden;
- Er moet een visum geregeld worden voor langdurig verblijf. Bij aankomst ontvang ik er eerst één voor een maand.
- Met het werken aan de Kathmandu Universiteit moet worden begonnen.
- De 380 Moonlights komen begin maart in Nepal aan, deze moeten van het vliegveld gehaald en ingeklaard worden.
- Er moet een begin gemaakt worden met de uitvoering van het plan hoe de Moonlights in Nepal te introduceren.
- Het stripverhaal en de kleurplaat moeten worden gedrukt en er moeten kleurpotloden/stiften gekocht worden.
- Thea gaat mee en er is toegezegd dat we in één van de eerste weken een voetmassage workshop kunnen bijwonen en kunnen organiseren.
- Genieten van de mensen en het leven in Nepal. Niets moet, veel mag.

Ik ben van plan minstens één maal per week een verhaal over de belevenissen in Nepal op ‘waar ben jij nu’ te schrijven. Hopelijk zijn ze de moeite waard om te lezen. Wat ik de vorige keren in Nepal fijn heb gevonden om zo nu en dan van de lezers een reactie op de verhalen te krijgen. Het maakt het extra leuk om iets te schrijven en het verblijf makkelijker en boeiender.




Recente Reisverslagen:

03 November 2014

Dambar BK, zilversmid eind 2014 in Nederland.

26 Mei 2014

Nederland is ook gezellig en ............

11 Maart 2014

Veel kleine dingen zijn de grote dingen.

11 Januari 2014

Geluk zit in heel veel kleine hoekjes

11 December 2013

Geluk zit in heel veel hoekjes
annette

op reis

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 347
Totaal aantal bezoekers 229965

Voorgaande reizen:

24 Februari 2013 - 28 Februari 2014

Een geluksdag.

01 Maart 2013 - 25 Februari 2014

Geluksdag.

25 Februari 2013 - 25 Februari 2014

Geluksdag.

13 April 2012 - 22 April 2012

Nepal, here we come, voor een flitsend bezoek

30 December 2011 - 22 Januari 2012

Weer naar Nepal.

28 Januari 2011 - 20 Februari 2011

Daar gaan we weer

27 November 2010 - 17 December 2010

Bezoek Dambar en Arjun

28 Maart 2010 - 13 April 2010

weer naar nepal

26 November 2009 - 03 Januari 2010

Weer naar Nepal en daarna naar Houston

Landen bezocht: