Iets over niets - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van annette reiling - WaarBenJij.nu Iets over niets - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van annette reiling - WaarBenJij.nu

Iets over niets

Door: annette reiing

Blijf op de hoogte en volg annette

14 April 2013 | Nepal, Kathmandu

Prietpraat.

Oefening in geduld is een klein kunstje.

Een dag uit het leven van …………... een Nederlandse avonturier in Nepal.

Stipt om half 6 wordt er elke morgen op mijn slaapkamer deur genokt. Mailaa staat voor de deur en zet voorzichtig de mok met melk koffie zonder suiker op het tafeltje naast bed. Zonder suiker is een hele overwinning want hoe zoeter hoe lekkerder vinden de meeste Nepalezen. Mailaa zegt niet veel maar good morning, hoor ik toch duidelijk met mijn slaperige hoofd. Ik lig dan nog op één oor in mijn bedsheet, lakenzak, onder de dekens en luister ondertussen via de smarthphone naar BNN naar het programma nachtbrakers in de nacht van Filemon. Een luisterprogramma op radio 1, waar allerlei onderwerpen aan de orde komen. In het programma komen Nederlanders aan het woord die niet in Nederland wonen. Deze nacht waren het Nederlanders in Argentinie, Australie en Indonesie. De onderwerpen waren, make-up en de gevolgen van de economische crisis. De vorige week was het onderwerp fietsen in het buitenland. Wat mij natuurlijk direct inspireerde om ook in Nepal een fiets aan te schaffen, want als echte Nederlander kun je toch eigenlijk niet zonder je wekelijkse fietstochtje.

Na het langzaam wakker worden begint vandaag het eerste echte avontuur; het nemen van een warm bad, oftewel een warme douche. Eerst testen of er genoeg waterdruk is, want anders gaat het hele feest niet door en wordt het douchefestijn ingekort tot kop en tanden poetsen. Wanneer je je haar gaat wassen is het vooral belangrijk om voordat je ingezeept bent te testen of er genoeg water komt, want anders ben je in de aap gelogeerd en loop je de hele dag met een zeep hoofd. Is deze watertest sessie geslaagd dan blijft daarna tijdens het douchen de badkamerdeur op een kier, want de kans dat er elektriciteit en licht is, is minder dan 50 %. Door de kier van de deur komt er licht binnen en zo kan ik toch nog iets zien in de badkamer. Ondertussen luister ik nog steeds naar de Nederlandse radio en blijf ik goed op de hoogte van andere wereldproblemen en het is natuurlijk geweldig om elke dag je moedertaal te horen. Net als voor de Nepalezen is engels voor mij niet mijn moedertaal. Ik spreek in Nepal meestal Engels en soms een beetje Nepalees.

Na het opstaan en douchen is er ontbijt, yoghurt met muesli en 3 roti’s. Platte broodjes ter plekke gebakken door Mailaa. Wanneer hij 3 broodjes gebakken heeft kijkt hij me aan, vraagt niets, maar ik zie hem denken, drie is toch genoeg? Daarna wordt het gas dichtgedraaid. En inderdaad 3 roti’s en muesli met yoghurt is meer dan genoeg en een stevige bodem voor de dag.

Vandaag is er een staking, zodat ik niet naar de Universiteit hoef. Ik heb de indruk dat de Nepalezen die werken zich een beetje op de stakingsdag verheugen. Je hebt dan een geldige regen om niet naar je werk te gaan. Wanneer ik het voor het zeggen had koos ik voor een 5 daagse werkweek. De werkdagen zou ik dan effectiever indelen en het werk beter plannen. Ik probeer wat van de stakingsdag te maken en ga nadat de wasbeurt van de huishond op de foto is gezet, boodschappen doen voor de Nederlandse maaltijd, die we vanavond proberen te maken; puree, sperzieboontjes en gehaktballetjes. Nadat uitgezocht is hoe veilig het is om vandaag met de fiets er op uit te gaan, ga ik met mijn nieuwe mountainbike naar Baktapur. Een fietstocht van een half uur. Ram fietst met me mee op een fiets zonder versnellingen en hij fietst me er makkelijk uit. Ik ken Ram sinds zijn babytijd. Toen ik in 1994 in Nepal werkte, werkte ik in zijn geboortedorp en sliep regelmatig bij zijn grootmoeder. De oplader van mijn tablet heeft het begeven. Waarschijnlijk in verband met het fluctueren van de voltage van het stroom. In Baktapur schijnt iemand met een reparatiewinkel in computers te wonen met gouden handjes. Daar moet ik zijn, wil ik ook nog kunnen genieten van de e-books op de tablet. En wat wil je nog meer op de autovrije stakingsdag op de mountainbike over de 2-baans autoweg naar Baktapur. Een geweldige belevenis die ik iedereen kan aanraden.

My looking is not over, ik blijf me oprecht verbazen over allerlei leuke dingen van alledag, het tempo, het niet plannen. My looking is not over en de oefening in geduld ook nog lang niet.

Something about nothing

Chitchat.

Exercise in patience is a little trick.

A day in the life of ............... an adventurer in Nepal.

Punctually at half past 6 genokt every morning on my bedroom door. Mailaa is at the door and put the mug with milk coffee without sugar on the table next to bed. Without sugar is a victory for the sweeter the taste better find most Nepalese. Mailaa does not say much but good morning, I hear clearly with my sleepy head. I'm still on an ear in my bedsheet, sheet bag, under the covers and listen meanwhile via the smarthphone to BNN to the night owls in the night of Philemon. A listening program on Radio 1, where all sorts of topics. In the Dutch program to the word who do not live in the Netherlands. This night were the Dutch in Argentina, Australia and Indonesia. The subjects were, makeup and the effects of the economic crisis. The last week was the theme bikes abroad. Which of course directly inspired in Nepal to buy a bike for true Dutchman, you can not really do without your weekly bicycle ride.

After slowly waking up today, the first real adventure begins, taking a hot bath, which is a hot shower. First test whether there is enough water pressure, because otherwise the whole party does not go through and the shower feast shortened brush head and teeth. When you wash your hair, it is especially important before you get lathered to test whether there is enough water, otherwise you monkeying around and walk all day with a soapy head. Is this water test session succeeded then remains while showering the bathroom door ajar, because the chance that electricity and light, is less than 50%. Through the crack of the door there is light and I can still see something in the bathroom. Meanwhile, I still listen to the Dutch radio and I keep well informed of other world problems and it is great every day to hear your native Just as for the Nepalese english for me is not my mother tongue. I speak mostly English in Nepal and sometimes a bit Nepalese.

After getting up and showering, breakfast, yogurt with granola and 3 roti. Flat spot rolls baked by Mailaa. When he baked 3 rolls he looks at me, do not ask, but I think three is enough! Thereafter, the gas is turned off. And indeed 3 roti and muesli with yogurt is more than enough and a solid base for the day.

Today there is a strike, so I do not have to go to the University. I have the impression that the Nepalese working rejoice a bit on the strike day. You have a valid rain not to go to work. When I had to say I opted for a 5 day working week. The working days would I effectively organize and work better plans. I try some of the strike day and go after the wash of the house dog in the picture is put, running errands for the Dutch meal, which we try to make tonight mash, green beans and meatballs. After sorted out is how safe it is today with the bike to go out, I go with my new mountain bike Baktapur. A bike ride of half an hour. Ram ride with me on a bike without gears and he cycles easily. The charger of my tablet has failed. Likely to be in connection with the fluctuation of the voltage of the current. In Baktapur seems someone with a computer repair shop to live with golden hands. I must, I still want to enjoy e-books on the tablet. And what more do you want on the car-free day of strike action on the mountain bike on the 2-lane highway to Baktapur. A great experience that I can recommend to everyone.

My looking is not over, I remain amazed sincere about all kinds of things of everyday life, the pace, not plans. My looking is not over about the exercise in patience too far.

nieuw!Log in en klik op de ster om deze vertaling in uw taalgids op te slaan.
InloggenSluiten
Bewerkingen ongedaan maken
Google Vertalen voor bedrijven:Translator ToolkitWebsite TranslatorGlobal Market Finder

  • 14 April 2013 - 17:33

    Annette Reiling:

    Een dag uit het leven, vertaald met google translate. Wordt eind april als column in een tijdschrift geplaatst.

  • 14 April 2013 - 20:07

    Hetty:

    Ha Didi,

    Leuk verhaal over je belevenissen.
    In welk tijdschrift wordt de column geplaatst?????Leuk trouwens.

    Bahs,

    Bahini

  • 14 April 2013 - 20:52

    Jan R:

    he Annette

    mooi verhaal, leest lekker weg
    ben wel nieuwsgierig naar je mountain bike misschien kun je een foto plaatsen net als van die reparatie winkel gewoon voor het beeld.
    hier breekt vandaag een mix van voorjaar en zomer door lekker in de tuin gewerkt
    en ja, morgen ga ik mij weer verbazen op het werk

    groet Jan

  • 14 April 2013 - 22:18

    Ali K:

    Hoi Annette

    Ik vind het erg leuk je verhalen te lezen.
    Blijf ik mooi op de hoogte van je belevenissen.

    Groeten Ali

  • 14 April 2013 - 22:51

    Kirsten:

    Hoi Annette, leuk om je column te lezen. Hier vandaag de eerste lentedag en de opening van het Rijksmuseum bekeken.... (aanrader als je weer op Hollandse bodem bent!). Tja, andere wereld. Mooi om te volgen hoe het gaat. Veel plezier nog in AnnetteReilingLand! Take care

  • 15 April 2013 - 11:52

    :

    Beste Annette, Wij kenne elkaar niet maar ik ga in oktober een maand naar Nepal, Kathmandu. In 2011 heb ik ook al Kathmandu en andere plaatsen in Nepal aangedaan. Ik heb daar vrijwilligerswerk gedaan bij Rene Veldt van Stichting Veldwerk. Dat ga ik dit jaar ook weer doen. Hij kwam een tijd geleden met een kranten artikel van Dambar en dat wekte mijn interesse. Ik ben zelf namenlijk al 3 jaar bezig met een cursus edelsmeden in Nederland. Ik begrijp dat jij Dambar persoonlijk kent. Ik zou graag als ik in oktober in Kathmandu ben een paar dagen stage bij hem lopen. Ik vindt zijn werk zo mooi! Zou jij hier wellicht in kunnen bemiddelen?

    Groetjes Marieke van den Brink
    info@mariekevandenbrink.nl

  • 15 April 2013 - 11:56

    Annette Reiling:

    de column wordt geplaatst in VIVACITY een lifestyle magazine voor jongere stads Nepalezen tussen 20-45 jaar.

  • 15 April 2013 - 11:57

    Annette:

    Marieke ik stuur je een email. Ik zie Dambar straks en zal het een beetje in de week leggen.

  • 15 April 2013 - 18:30

    Annette Reiling:

    De fiets is inmiddels toegevoegd bij de foto. (is rood)

  • 16 April 2013 - 22:45

    Lia:

    Hoi Annette, ik was zo geboeid je wederwaardigheden aan het lezen dat de 10 min. kooktijd van mijn eieren al lang verstreken zijn! Hier kun je computerproblemen oplossen door een "student aan huis", voor 9 euro voorfietsloon (enkele reis bleek), hij kon mijn digitale platenspeler via de computer laten werken.Wel grappig zo'n jongen vond al mijn apparatuur oud en een walkman heb je toch niet nodig want je luistert muziek via je telefoon wat hij niet wist was hoe je een plaat opzet. Intussen zijn de eieren wel afgekoeld. Groetjes en gelukkig nieuw jaar 2070 (stond in de LC)

  • 17 April 2013 - 00:55

    Lysbert:

    Hallo Annette,
    Leuk om jouw belevenissen zo te volgen. Hier nog een paar tips omtrent jou bad en doucheceremonie: vul eerst een emmer water voordat je je haar gaat wassen; heb je tenminste altijd spoelwater. Wat betreft de stroomuitval: waar is jouw Solar-lamp, die je zo aan het promoten bent ? Die lijkt me daar geen overbodige luxe. Zou bij je badderuitrusting moeten behoren.
    Nog veel plezier en succes daar.
    Groetjes Lysbert

  • 17 April 2013 - 14:06

    Klaske:

    Nou Annette ,dat zijn wel goede tips van Lysbert,praktisch mens ,maar dat ben jij ook.
    Leuk om te lezen .Dat zou wel wat zijn als het jou zou lukken om er 5 daagse werkweek van te maken ,maar ons eeuwig plannen en efficient zijn zorgt ook voor stress natuurlijk ,en ik denk dat men daar toch minder last van heeft of niet ?Het zorgt wel voor stress onder mensen die anders willen natuurlijk.Jij blijft zo wel je geduld oefenen,veel plezier en doe iedereen de groeten die ik ken ,
    Is Arjun ,neef van Dambar al aan de studie?

  • 17 April 2013 - 14:10

    Klaske:

    Mooie fiets hoor ,wat zul jij een conditie krijgen ,groet Klaske

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Geluksdag.

‘De dag waarop men een besluit neemt, is een geluksdag.’ Japan.

Het is bijna zover….binnenkort voor langere tijd naar Nepal.

Nog een kleine week en dan naar Nepal. Ik heb er zin in.

Vrijdag 1 maart vertrekt het vliegtuig naar Nepal en gaat de nieuwe uitdaging in Nepal beginnen.

Waar ga ik me de eerste weken in Nepal mee bezig houden;
- Er moet een visum geregeld worden voor langdurig verblijf. Bij aankomst ontvang ik er eerst één voor een maand.
- Met het werken aan de Kathmandu Universiteit moet worden begonnen.
- De 380 Moonlights komen begin maart in Nepal aan, deze moeten van het vliegveld gehaald en ingeklaard worden.
- Er moet een begin gemaakt worden met de uitvoering van het plan hoe de Moonlights in Nepal te introduceren.
- Het stripverhaal en de kleurplaat moeten worden gedrukt en er moeten kleurpotloden/stiften gekocht worden.
- Thea gaat mee en er is toegezegd dat we in één van de eerste weken een voetmassage workshop kunnen bijwonen en kunnen organiseren.
- Genieten van de mensen en het leven in Nepal. Niets moet, veel mag.

Ik ben van plan minstens één maal per week een verhaal over de belevenissen in Nepal op ‘waar ben jij nu’ te schrijven. Hopelijk zijn ze de moeite waard om te lezen. Wat ik de vorige keren in Nepal fijn heb gevonden om zo nu en dan van de lezers een reactie op de verhalen te krijgen. Het maakt het extra leuk om iets te schrijven en het verblijf makkelijker en boeiender.




Recente Reisverslagen:

03 November 2014

Dambar BK, zilversmid eind 2014 in Nederland.

26 Mei 2014

Nederland is ook gezellig en ............

11 Maart 2014

Veel kleine dingen zijn de grote dingen.

11 Januari 2014

Geluk zit in heel veel kleine hoekjes

11 December 2013

Geluk zit in heel veel hoekjes
annette

op reis

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 548
Totaal aantal bezoekers 229958

Voorgaande reizen:

24 Februari 2013 - 28 Februari 2014

Een geluksdag.

01 Maart 2013 - 25 Februari 2014

Geluksdag.

25 Februari 2013 - 25 Februari 2014

Geluksdag.

13 April 2012 - 22 April 2012

Nepal, here we come, voor een flitsend bezoek

30 December 2011 - 22 Januari 2012

Weer naar Nepal.

28 Januari 2011 - 20 Februari 2011

Daar gaan we weer

27 November 2010 - 17 December 2010

Bezoek Dambar en Arjun

28 Maart 2010 - 13 April 2010

weer naar nepal

26 November 2009 - 03 Januari 2010

Weer naar Nepal en daarna naar Houston

Landen bezocht: