DeDagWaaropMenEenBesluitNeemtIsEenGeluksdag. - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van annette reiling - WaarBenJij.nu DeDagWaaropMenEenBesluitNeemtIsEenGeluksdag. - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van annette reiling - WaarBenJij.nu

DeDagWaaropMenEenBesluitNeemtIsEenGeluksdag.

Door: Annette Reiling

Blijf op de hoogte en volg annette

07 Juni 2013 | Nepal, Kathmandu

“De dag , waarop men een besluit neemt is een geluksdag.” Japan. Uit; FEEST overal ter wereld, ISBN 978 90 5956 275 2, het boekje is uitgegeven door Oxfam Novib. Een boekje met veel prachtige foto’s en korte teksten.

"Van de reiskosten die ik nu uitspaar ga ik waarschijnlijk een motor kopen. Heb er gisteren 1 uitgezocht. Een Honda 110 cc, dream yuga. voor 164000 rps. Ongeveer 1500 Euro. Volgende week woensdag wil ik beslissen. Ik denk wel dat ik het doe." De motor is 30 mei gekocht. Niet de 110cc, maar de Honda Shine 125cc. Mijn nieuwe Nepalese kleinzoon Dheeraz heeft me erbij geholpen en regelt allerlei praktische dingen die geregeld moeten worden. Verzekering, op naam zetten, inrijden, na 500 km nieuwe olie, houdt de motor schoon enzovoort, een regencape etc. Een geweldige oplossing zo. Krijg les van hem, moet wel weer wennen, want na 1996 toen ik in Nepal motor reed heb ik niet meer gereden. Het lukt al weer aardig. Tot nu toe heb ik me nog niet in het drukke verkeer gewaagd. Wel op de binnenweggetjes in de wijk waar ik woon. Binnenkort wordt de motor opgeleukt met tulpen en pompebledden.

Vervolg MOONLIGHT story. "De sanitatie en tourism Development Committee van Khokana heeft als eerste dorp in Nepal 20 MOONLIGHT solar lampen ontvangen. Van alle wijken waren er vrouwelijke vertegenwoordigers aanwezig. Studenten van de school of arts gaan over 2 weken naar dit dorp om met de dorpers een vervolg Moonlightplan te maken. Er zijn 1500 posters met een stripverhaal geprint over de MOONLIGHT. Leuke bijkomstigheid is dat dit dorp 100 jr geleden het eerste elektrische lampje had in Nepal. Sindsdien is er niet veel veranderd wat elektriciteit betreft." Dinsdag 11 juni gaan de studenten naar Kokhana om te onderzoeken hoe de MOONLIGHTS bevallen en een plan voor de toekomst te bedenken. Morgen ga ik weer op stap naar een dorp om aan een vrouwengroep 20 Moonlights aan te bieden. Het is een dorp in de richting van Keraghadi. Onderweg steken we daar even aan om ook daar MOONLIGHTS af te geven voor de vrouwengroep. Dambar gaat mee met zijn auto. Hij is erg enthousiast over de Moonlights en helpt op allerlei manieren om de lampen te verspreiden.

"Twee weken geleden kwam ik op straat een jongen van 18 tegen die me spontaan een op de motor naar huis bracht. Hij noemde me grootmoeder en dat doet hij nog steeds. “I love you grandmother.” Ik kwam hem vrijdag opnieuw tegen en toen kon ik er niet meer onderuit en moest mee naar zijn dorp en familie. Vorige week zaterdag ging ik op bezoek een zijn dorp bij Baktapur. Ze wonen op een prachtige plek aan de rand van Baktapur. Hij is gisteren met me een motor gaan uitzoeken en belde me net, dat de motor die we uit zochten slechte recensies heeft op internet. Dus het wordt toch niet de motor die we gisteren uitzochten. Ik heb er geloof ik een fijn Nepalees kleinkind bij." Het is tot zijn grote plezier de Honda shine 125cc geworden. Hij telt alle 125cc Honda’s in Kathmandu en van de 110cc zijn er maar heel weinig. Dus dat kan niet goed zijn volgens hem, bovendien is de 125cc beter te verkopen op den duur.

Keek ik maandagmorgen uit mijn raam, komt daar een groep muzikanten aan in verband met een huwelijk. Meestal is dat een verrassing. Gelukkig kwamen ze niet voor mij en gingen ze naar de buren. Het was een heel gezellig gebeuren en zo te horen hadden de bruid en bruidegom elkaar al eens ontmoet.

Straks komen 7 familieleden van Arun uit India een week logeren. Ik heb begrepen dat het de eerste keer is. Het zal wel een gezellige boel worden. Gelukkig heb ik een eigen kamer, waar ik me zo nodig terug kan trekken.

My looking is nog lang niet over.

Zie ook Facebook.

• 07 Juni 2013 - 15:23

Annette Reiling:

Foto's plaatsen lukt even niet ivm traag internet. Kijk morgen even weer voor de nieuwste foto's.

• 10 Juni 2013 - 10:42

Anita Eilander:

Wat stoer Annette!!
    Wist niet dat je een motor rijbewijs had,of is dat daar niet nodig??
    Wel voorzichtig doen hoor,ik houd niet zo van motors ,al begrijp ik dat het daar wel handig is.