AlleDagenGaanVoorbij, MaarVandaagKomtNooitTerug - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van annette reiling - WaarBenJij.nu AlleDagenGaanVoorbij, MaarVandaagKomtNooitTerug - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van annette reiling - WaarBenJij.nu

AlleDagenGaanVoorbij, MaarVandaagKomtNooitTerug

Door: annette reiing

Blijf op de hoogte en volg annette

23 Mei 2013 | Nepal, Kathmandu

Iedere dag komt er een nieuwe dag, maar vandaag komt nooit meer terug. Turkije. Uit; FEEST overal ter wereld, ISBN 978 90 5956 275 2, het boekje is uitgegeven door Oxfam Novib. Een boekje met veel prachtige foto’s en korte teksten.

…...Mail 23 mei; Hadie Lia, ben nu nog aan het werk en zit achter mijn buro op de Universiteit. Ben hier al wel klaar voor vandaag. Maar kan pas weg over een uur want dan gaat de Universiteitsbus naar Kathmandu. Ik heb het best wel naar mijn zin. Het grootste gevecht dat ik hier lever is tegen de onbegrijpelijke bureaucratie. Het helpt heel erg, wanneer ik denk dat ik, wanneer ik het echt zat ben er direct mee stop en gewoon alleen nog leuke dingen ga doen in Nepal en die zijn er ook steeds. Bv de jongen van 18 die ik vorige week tegen kwam. Ook op de KU hebben ze een bureaucratie probleem. De moonlights bv. hebben ze in ontvangst genomen en nu wil mijn baas er ook alles over te zeggen hebben. Wanneer ik daar mee akkoord zou gaan dan kunnen we de MOONLIGHTs pas volgend jaar in onze eigen werkgebieden gaan verspreiden. Maar ik geef niet toe en ga lekker mijn eigen gang. Verzorg leuke interactieve lessen voor de engineers en ga ook 3 dagen naar de school of arts. Begeleid daar de stages van de studenten community development werk. Het kan best wel zijn dat ik na mijn tussentijdse evaluatie (na half jaar in augustus) het contract bij de KU niet ga verlengen. Ik heb van de school of arts begrepen dat ze graag willen dat ik blijf, maar dat kan ook zonder contract. Misschien kan ik hier de principes van het geweldloos communiceren nog wel toepassen. Vooral t.o.v. mijn PM, (project manager) bij de SOE. Heb je nog een paar leuke tips.?

Ik kom inderdaad niet naar Nederland eind mei, heb wel lang getwijfeld maar doe het toch maar niet. Ik zit nu te denken aan begin November voor een week. Er is dan nl een internationaal muziekcongres bij RF. zie www.revalidatie-friesland.nl . Ik heb daar 2 studenten van de school of arts voor aangemeld. Afdeling muziektherapie, applied science. Wanneer ze werkelijk de financiën rond kunnen krijgen ga ik mee. Pim neemt een paar hubs mee, zodat je via de MOONLIGHT ook een mobieltje op kunt laden. De hubs kunnen naar IJke en Geney. Ze zijn besteld door een paar mensen bij RF.

Van de reiskosten die ik nu uitspaar ga ik waarschijnlijk een motor kopen. Heb er gisteren 1 uitgezocht. Een Honda 110 cc, dream yuga. voor 164000 rps. Ongeveer 1500 Euro. Volgende week woensdag wil ik beslissen. Ik denk wel dat ik het doe.
Zaterdag a.s. ga ik voor een paar dagen naar Lumbini. Sabita is daar al met studenten en doet er onderzoek. Ik ga heen met het vliegtuig en kom met een de luxe airco bus terug.

Jij maakt overigens ook spannende dingen mee. Heb je je steenmarter al eens gezien. Pakt de slang geen steenmarters of andersom. Helpt muziek niet tegen een steenmarter? Hoorde op de radio iets over tijgerpoep uit de dierentuin. IJsland lijkt me ook een bijzondere ervaring. Ik hoorde van iemand die in IJsland is geweest dat ze daar zeehondjes hebben gegeten. Dus uitkijken wat je eet.

Vanavond ga ik de www.annettereiling.waarbenjij.nu site weer up to date maken. …..Einde mail.

Bovenstaande mail geeft aan dat ik het prima naar mijn zin heb. Natuurlijk zijn er in Nepal dingen waarvan ik me afvraag, hoe kan het dat…… Maar ik ben een vrij mens en kan elk moment beslissen het anders te gaan doen. De mooie dingen van Nepal hebben steeds de overhand.

Vervolg MOONLIGHT story. De sanitatie en tourism Development Committee van Khokana heeft als eerste dorp in Nepal 20 MOONLIGHT solar lampen ontvangen. Van alle wijken waren er vrouwelijke vertegenwoordigers aanwezig. Studenten van de school of arts gaan over 2 weken naar dit dorp om met de dorpers een vervolg Moonlightplan te maken. Er zijn 1500 posters met een stripverhaal geprint over de MOONLIGHT. Leuke bijkomstigheid is dat dit dorp 100 jr geleden het eerste elektrische lampje had in Nepal. Sindsdien is er daar niet veel veranderd wat elektriciteit betreft.

Twee weken geleden kwam ik op straat een jongen van 18 tegen die me spontaan op de motor naar huis bracht. Hij noemde me grootmoeder en dat doet hij nog steeds. “I love you grandmother.” Ik kwam hem vrijdag opnieuw tegen en toen kon ik er niet meer onderuit en moest mee naar zijn dorp en familie. Vorige week zaterdag ging ik daarom op bezoek in zijn dorp bij Baktapur. Ze wonen op een prachtige plek aan de rand van Baktapur. Hij is gisteren met me een motor gaan uitzoeken en belde me net, dat de motor die we uit zochten slechte recencies heeft op internet. Dus het wordt toch niet de motor die we gisteren uitzochten. Ik heb er een fijn Nepalees kleinkind bij. Dit zijn de leuke dingen in Nepal.

Vandaag begon het om een uur of vier pijpestelen te regenen. De straten staan blank en er staat zelfs een foto op internet van iemand die met een kano door de straten vaart. Ligt Venetie ineens in Nepal? De afvoer van het terras bovenop het huis zat verstopt en ook daar kwam een waterval vandaan. De regen is nu weer gestopt en het gewone verkeer en leven komt weer op gang.

My looking is nog lang niet over.

• 23 Mei 2013 - 21:43

Jan R:

he beppe
    zo dat klinkt goed, kunnen we foto's uitwisselen, klinkt weer geweldig wat je allemaal doet
    plaats je even foto van de moter wanneer je er een gekocht hebt.
    heb je gelezen dat het beeld van Beekman geplaatst is? was een bijzondere mooie ervaring.
    groet Jan

• 24 Mei 2013 - 09:28

Fokelien Van Der Flier:

Je bent en blijft actief met alles wat op je pad komt als het een niet loopt dan pak je het weer iets anders aan, geweldig.
    Wat een regen daar in de straat, ja dan kun je gaan varen door de straten best een vreemd gezicht.
    Ik kan het me helemaal voorstellen dat jij straks zelf op een motor door Nepal scheurt.

Ik ben weer aardig bijgekomen van mijn Indonesië reis maar het weer mag nu wel een beetje veranderen hier het lijkt meer herfst dan lente.

Het ga je goed groet Fokelien

• 26 Mei 2013 - 12:47

Rennie En Loek:

Hoi Annette, Wat een overwinning dat het je gelukt is de solarlampen op de goede plek te krijgen!
    Ze zijn ook echt goed. We hebben de lamp gebruikt in de camper en tot middernacht hebben we kunnen lezen. We hopen dat er veel Nepalezen van kunnen genieten!! Doe jij dat ook van alle goede dingen die op je pad komen. We gaan volgende week op weg naar Noorwegen met de camper. Doe voorzichtig op je motor. Alle goeds en liefs van ons.

• 28 Mei 2013 - 18:08

Marian Klein Ikkink:

Hoi Annette, hier is het mooie weer dan eindelijk aangekomen, ik heb al heerlijk buiten gezeten.
    Vrijdagmiddag maar even proberen te skypen, ben benieuwd of t lukt om op die manier te vergaderen.

groetjes
    marian

• 29 Mei 2013 - 09:34

Annette Reiling:

Hallo Marian en anderen. Vandaag is er een vrije dag ivm een festival. Heb een motor gekocht een Honda shine 125 CC. Zwart met een beetje rode strepen. Zie foto.

• 01 Juni 2013 - 20:30

Jan R:

he Annette
    mooie foto zeg, mis alleen nog terrein banden. misschien kun je nog eens een route rijden met camera op je helm of zo, lijkt me leuk om te bekijken

groet Jan

• 03 Juni 2013 - 04:34

Annette Reiling:

Jan, je brengt me op een idee. Wie weet voer ik het uit. De motor is nu al niet meer Spic en Span. De wegen zijn door de regen al erg modderig en de motor daardoor ook.