Met de kippen op stok, dat is life, we survived! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van annette reiling - WaarBenJij.nu Met de kippen op stok, dat is life, we survived! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van annette reiling - WaarBenJij.nu

Met de kippen op stok, dat is life, we survived!

Door: Annette en Klaske

Blijf op de hoogte en volg annette

13 Januari 2012 | Nepal, Kathmandu

We zijn net weer terug uit het dorp Bardeo, hebben gedoucht en genieten nu al weer na van de dorpse avonturen.

In Lele stonden wel 3 Nepalese motormuizen klaar om ons in een zucht naar Bardeo te brengen. Een ritje van 30 minuten door een zigzaggend berglandschap. Klaske stapte op en weg was ze. Voor Reecha, de Nepalese contactpersoon was het de eerste keer achterop en zij durft niet weeeeer.

In Bardeo stond Chini Maya ons al op te wachten bij haar nieuwe restaurant. Het ziet er prachtig uit. Op de school die eigenlijk gesloten was ivm wintervakantie (te koud binnen en geen kachels). Stonden wel honderd kinderen klaar om ons bloemenslingers aan te bieden. Ook werd het volkslied gezongen. Op deze school zit Anil Tamang, die vorig jaar aan aan hazelip geopereerd is. We gaan daar meerdere kinderen sponsoren die door Chini Maya geselecteerd worden. Het gaat om kinderen uit één ouder gezinnen en meestal meisjes.

Na het bezoek aan de school liepen we via Annette haar oude huis in dat dorp terug naar Chini Maya waar we dalbhaat met kip aten. Een feestmaaltijd.
Klaske heeft nu nog meer respect voor Annette, nu ze weet waar Ann gewoond heeft. Ha ha ha.....met de kippen op stok.

Daarna naar het huis van Anil Tamang geklommen en daar meegebrachte kleding uit Nederland achter gelaten. We moesten snel terug want het leek er op dat het zou gaan regenen en zowaar toen we beneden waren begon het zelfs te hagelen.

Het schoonzusje van Chini Maya heeft 10 dagen geleden een dochter gekregen, daar moesten we ook even op kraamvisite. De baby werd net bij het houtvuurtje gemasseerd.

Na de hagelbui en kraamvisite hebben we bij Chini Maya op Annette's verzoek dido (maispuree) met brandnetels gegeten. Lekker!

Om 8 uur viel de stroom uit en gingen we naar bed. Klaske en Annette lagen samen op een breed houten bed. Ze beleefden een doorgelegen nacht.

Vanmorgen namen we de bus van acht uur die om half negen vertrok. Je wilt niet weten wat we daar weer beleefden. We zaten nl achterin de bus die airak vervoerd. Overal werden 20 liter jerrycans ingeladen.

Wij maar denken dat deze naar het eindpunt in Kathamndu mee gingen. Airak is een sterke illegaal gestookte drank. Het blijkt dat deze in Bardeo op verschillende plaatsen gebrouwen wordt. De bus boordevol met airak, wel 400 jerrycans en ook nog passagiers zaten er in.
Wij ook achterin de bus en er kon steeds meer bij. Bus vol, dus rechtstreeks naar Kathmandu????

We namen een kortere afslag met de bus en wat zien we...: een paar taxi's. Daar werd per taxi 16 jerrycans ingeladen. Bus nog lang niet leeg, een stukje verderop weer taxi's en ook daar hetzelfde verhaal. Kortom illegale handel, waar de chauffeur en de politie voor omgekocht is. En wij waren ooggetuige.... je maakt wat mee op je.....

Om kwart over één waren we in het hotel terug. Al met al een 4 uur durende busreis met avontuur voor 45 rupees. (45 ct).

That's life in Nepal.

• 13 Januari 2012 - 08:52

Marian Klein Ikkink:

ik ben heeeel nieuwsgierig hoe dit ritje is gegaan ;-)
    ben blij te lezen dat jullie weer veilig terug zijn.

• 13 Januari 2012 - 09:26

Ida En Jan:

Zal vast een heeeeeeeeeele mooie motorrit zijn geweest, jammer dat hier geen foto's van zijn .
    Met de kippen op stok zijn dat die motormuizen ? genietzeverder.

• 13 Januari 2012 - 10:39

Annette Reiling:

Vanmorgen kregen we net voor vertrek uit Bardeo bezoek van de vorige voorzitter van het schoolbestuur, Bim Bahadur. 15 jaar geleden is een kootje van zijn duim afgerukt door een touw van een buffel. Nu de hazelip operatie van Anil Tamang zo goed gelukt is, hoopte hij dat de duim zo genaaid kon worden dat het weer normaal leek. Of een duimprothese.? vroeg hij. Weet PP raad?

• 13 Januari 2012 - 10:52

Marian Klein Ikkink:

ik heb t nog niet helemaal gelezen, maar heb wel even de foto's bekeken. Wat is die operatie van de hazelip mooi geworden zeg! wow! wat geweldig.
    Zit nu alles dicht? mooi hoor

zo nu ga ik ff verder lezen
    (doe de groetjes aan Sabita en Arun)

• 13 Januari 2012 - 17:48

Ali Kamermans:

Wat is de operatie van die hazelip mooi geworden zeg!!
    Wat geniet ik van de reisverslagen,echt supermooi.
    Nog heel veel plezier !!!

• 13 Januari 2012 - 20:52

Fokelien:

Wat een verhaal, het blijft de moeite waard om in het land rond te reizen steeds weer nieuwe belevenissen. Wat mooi dat de kinderen jullie verwelkomden. Nog veel plezier Hartelijke groeten Fokelien

• 14 Januari 2012 - 04:36

Annette En Klaske:

Vandaag (zaterdag) gaan we naar een MOMO party bij een zus van Sabita en straks om 11.00u met een busje en Reecha naar het dorp waar we een geitenprojact gaan starten.

• 16 Januari 2012 - 19:52

Ben En Corrie:

Hallo Annette en Klaske,

Leuk om jullie verhalen te lezen, wat een belevenissen.
    ben benieuwd naar de volgende verhalen
    veel plezier