FEEST overal ter wereld, 30 april - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van annette reiling - WaarBenJij.nu FEEST overal ter wereld, 30 april - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van annette reiling - WaarBenJij.nu

FEEST overal ter wereld, 30 april

Door: annette reiing

Blijf op de hoogte en volg annette

04 Mei 2013 | Nepal, Kathmandu

Het leven is een feest voor iedereen die vroeg zijn hoofd verliest, Balkan.

Uit; FEEST overal ter wereld, ISBN 978 90 5956 275 2, het boekje is uitgegeven door Oxfam Novib. Een boekje met prachtige foto’s en korte teksten.

20 april: “De Moonlight solar lamp vervolgstory: Om kort te zijn, deze liggen nog steeds op het vliegveld in storage. Vorige week vrijdag (12 april) was het bijna zover en dachten we alle papieren en brieven rond te hebben. Vol goede moed naar het kantoor voor vernieuwende energieprojecten waar nog een laatste fiat gegeven moest worden dachten we. Wat blijkt? Er staat geen stempel op de brieven van de stichting Nepal Sambandha. Onze stichting doneert de lampen aan Nepal en moet een stempel zetten. Gisteren heb ik in Kathmandu een stempel laten ontwerpen. Dus vandaag kan ik op de brieven een prachtige stempel zetten. Wat ook nog ontbrak is informatie over waar de lampen verspreid gaan worden. Dus deze informatie heb ik ook vandaag nog op papier gezet. De continuing story is nog niet voorbij en ik ben erg benieuwd wanneer we ze echt kunnen gaan halen en hoeveel tax we moeten betalen. We hadden ze al lang kunnen hebben wanneer we bereid waren “onder de tafel” 1000 Euro te betalen. Straks kost legaal hetzelfde, we wachten af. Deze week donderdag ga ik weer met de Moonlights aan de gang en zal bij het “alternatieve energie promotiecentrum voor nationale rural en vernieuwende energieprogrammakantoor” een brief met toestemming voor tax vrij ophalen van de MOONlights los moeten peuteren. Wanneer dat gelukt is kunnen we dan de Moonlight lampen eind deze week gaan ophalen. ??? “.

25 april, weer een MOONLIGHTdag voor mij. Op de mountainbike s morgens naar het AEPC, alternatief energie promotie center, een paar km van mijn huis in Koteshor. Alle papieren mee. Inclusief de rekening, donatiebrief met de ontworpen stempel, en een brief met waar de MOONLIGHTS in Nepal verspreid gaan worden. Voor de zekerheid s morgens gebeld naar Puskar, de man die de brief voor taxfree kan verzorgen wanneer de lampen werkelijk sustainable zijn. Gelukkig is Puskar er en alle papieren zijn volgens hem bijna in orde. Wat ontbreekt is een technische beschrijving van de Moonlight en ik kan hem geen enkele Moonlight laten zien, want die liggen allemaal op het vliegveld. Ik vraag of hij op de website van www.kamworks.com wil kijken. Daar staat alles over de MOONLIGHT overzichtelijk op. Hij is flexibel en voor een Nepalees niet al te bureaucratisch. Ik kijk met hem mee en gelukkig kunnen we de gegevens op de site vinden. Dankjewel Kamworks voor de duidelijke informatie op de site. Ik kan de brief van hem vrijdagmorgen ophalen. Ik kan hem over te overtuigen dat ik de brief vandaag graag wil, want morgen wil ik naar het vliegveld. Hij gaat akkoord en zegt toe de brief om 3 uur klaar te hebben. Daarna ben ik naar huis gegaan en s middags om 3 uur lag de brief klaar. Hoera.

26 april, s morgens om 10.00u naar het Cargo office met het Suzuki busje. Daar werden alle papieren weer volledig bestudeerd. Eerst door 1 persoon en daarna kwamen er meerdere mensen bij om te zien of het werkelijk tax free kon. De laatste man die langs kwam zag op de in voice alleen 380 MOONLIGHTS staan en hij vond dat heeeel iets anders dan MOONLIGHT solar led lampen. Gelukkig kon ik hem overtuigen dat dit dezelfde lampen zijn. Tsja, ze vinden hier heel wat spelden in een hooiberg en leggen op alle slakken zout. Nu was het eindelijk zover dat de papieren gemaakt konden worden. Het duurde nog maar 2 uren zeiden ze. Ik kon nog steeds niet geloven dat ik vandaag werkelijk de MOONLIGHTS mee kan nemen.
Om 12.00u weer naar het vliegveld. Ondertussen werd duidelijk dat we maar 23000 rps, 230 euro, moeten betalen voor de bijna 60 dagen dat de MOONLIGHTS in opslag hebben gestaan en voor de afhandelingskosten en nog wat andere zaken. Ik moet mijn arbeidskosten maar niet rekenen, totaal minstens 5 werkdagen. Ik ben regelmatig van het kastje naar de muur gestuurd en weet hoe de vele kastjes er in Nepal uit zien. De ene keer is het een voordeel dat ik een buitenlander ben en de andere keer is het een nadeel en denken ze alleen maar aan extra geld wanneer ze mij zien. Op het cargo office kwam ik een man tegen die in Kavre woont. Het is één van de gebieden waar we projecten hebben, en ik hoorde hem steeds tegen andere Nepalesen zeggen, ze gaan ook naar mijn dorp. Het heeft zeker geholpen. Nadat de MOONLIGHTs uit de opslag waren moesten ze nog weer langs de douane. Er werden 2 dozen geopend, dit ging vlekkeloos. Wel werden er nog een paar “strikvragen” gesteld. Voor welk bedrag kan ik een MOONLIGHT kopen etc. Heb gezegd dat ze niet te koop zijn. De MOONLIGHTS zijn een donatie aan de dorpen en de K Universiteit gaat er onderzoek naar doen. Dat was het goede antwoord heb ik begrepen. Daarna in het autootje met 38 dozen MOONLIGHTS naar huis. Sindsdien droom ik elke dag over de MOONLIGHTS. Wanneer ik s nachts mijn kamerdeur open doe zie ik MOONLIGHTS en denk ik dat ik MOONLIGHTS droom. Maar het is geen droom, ze staan netjes gestapeld voor mijn deur. Daar blijven ze voorlopig tot duidelijk is in welke dorpen ze gebruikt gaan worden.

Koninginne-koningsdag 30 april; Je begrijpt natuurlijk dat dit in Nepal uitbundig is gevierd door alle Nederlanders en hun Nepalese vrienden in Nepal. In het SUMMITHOTEL was een Fleamarket, vrijmarkt, freemarket. De kinderen van de internationale school kwamen op versierde fietsen. Veel standhouders hadden oranje kleding. Er was een live-verbinding met Nederland. Deze haperde nog wel eens, maar toch hebben we het goed kunnen volgen. Oranjebitter en bitterballen gingen er in als koek. Op de vrijmarkt hebben we MOONLIGHTs en zilveren sieraden voor DAMBAR verkocht. Van zijn verkoop mag 10-15 % voor onze stichting gebruikt worden.

Over het “werk”, niet veel bijzonderheden, behalve dat ik “salaris” over 15 dagen in maart heb ontvangen heb. 20000rps voor een halve maand en ik houd daar 18.000rps van over omdat er tax van wordt ingehouden. Ik kan ook voor 1% verzekerd zijn voor alle ziektekosten. Een eventuele behandeling kan dan in het Dulikhel hospital. Dat is het ziekenhuis dat bij de Universiteit hoort. Schijnt erg goed te zijn. Ik denk er wel eens over om van de 6 dagen die ik officieel werk, 3 dagen te maken. Krijg dan wel minder salaris, maar ik kan dan op die dagen prima legaal ander “vrijwilligerswerk” in Nepal doen. Nu moet ik elke dag in de Universiteit een handtekening zetten, ook al is er geen werk.

My looking is nog lang niet over.




  • 04 Mei 2013 - 13:58

    Klaske:

    Geweldig Annette gefeliciteerd met de overwinnig,zo voelt het toch !
    Ik ben benieuwd hoe het verder gaat of de lamp goed gebruikt gaat worden enz.
    In beetsterzwaag hadden we ook een mooie koninginne dag,groet

  • 04 Mei 2013 - 19:53

    Jan Wijma:

    Hoi Annette, Hetty en ik hebben net je moonlightingstory gelezen. gefeliciteerd met de afronding en dat je er maar heel veel van mag dromen, want dromen ergert niet en kost ook niks.
    In ieder geval leuk om te lezen hoe het je vergaat.

    Groeten Jan en je bahini.

  • 04 Mei 2013 - 20:59

    José:

    Hoi annette,
    Gefeliciteerd en veel succes met de uitgifte van je lampen.

  • 05 Mei 2013 - 17:07

    Oege:

    eindelijk gaat het licht schijnen over Nepal.
    Veel plezier bij het uitdelen. Je zult er weer veel mensen blij mee kunnen maken.

  • 05 Mei 2013 - 20:32

    Hanne:

    Tsja, wat moet ik hier nog van zeggen? Ik heb bewondering voor je geduld en onderhandelings"kunst"!!!!!
    Gefeliciteerd, hoor! Hopelijk gaat het niet elke keer zo moeizaam. Leuk dat je op koning(inne)dag het nuttige met het aangename kon verenigen en nog wat kon verkopen. Het blijft boeiend om je belevenissen te volgen! Hartelijke groeten van hanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Geluksdag.

‘De dag waarop men een besluit neemt, is een geluksdag.’ Japan.

Het is bijna zover….binnenkort voor langere tijd naar Nepal.

Nog een kleine week en dan naar Nepal. Ik heb er zin in.

Vrijdag 1 maart vertrekt het vliegtuig naar Nepal en gaat de nieuwe uitdaging in Nepal beginnen.

Waar ga ik me de eerste weken in Nepal mee bezig houden;
- Er moet een visum geregeld worden voor langdurig verblijf. Bij aankomst ontvang ik er eerst één voor een maand.
- Met het werken aan de Kathmandu Universiteit moet worden begonnen.
- De 380 Moonlights komen begin maart in Nepal aan, deze moeten van het vliegveld gehaald en ingeklaard worden.
- Er moet een begin gemaakt worden met de uitvoering van het plan hoe de Moonlights in Nepal te introduceren.
- Het stripverhaal en de kleurplaat moeten worden gedrukt en er moeten kleurpotloden/stiften gekocht worden.
- Thea gaat mee en er is toegezegd dat we in één van de eerste weken een voetmassage workshop kunnen bijwonen en kunnen organiseren.
- Genieten van de mensen en het leven in Nepal. Niets moet, veel mag.

Ik ben van plan minstens één maal per week een verhaal over de belevenissen in Nepal op ‘waar ben jij nu’ te schrijven. Hopelijk zijn ze de moeite waard om te lezen. Wat ik de vorige keren in Nepal fijn heb gevonden om zo nu en dan van de lezers een reactie op de verhalen te krijgen. Het maakt het extra leuk om iets te schrijven en het verblijf makkelijker en boeiender.




Recente Reisverslagen:

03 November 2014

Dambar BK, zilversmid eind 2014 in Nederland.

26 Mei 2014

Nederland is ook gezellig en ............

11 Maart 2014

Veel kleine dingen zijn de grote dingen.

11 Januari 2014

Geluk zit in heel veel kleine hoekjes

11 December 2013

Geluk zit in heel veel hoekjes
annette

op reis

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 484
Totaal aantal bezoekers 230005

Voorgaande reizen:

24 Februari 2013 - 28 Februari 2014

Een geluksdag.

01 Maart 2013 - 25 Februari 2014

Geluksdag.

25 Februari 2013 - 25 Februari 2014

Geluksdag.

13 April 2012 - 22 April 2012

Nepal, here we come, voor een flitsend bezoek

30 December 2011 - 22 Januari 2012

Weer naar Nepal.

28 Januari 2011 - 20 Februari 2011

Daar gaan we weer

27 November 2010 - 17 December 2010

Bezoek Dambar en Arjun

28 Maart 2010 - 13 April 2010

weer naar nepal

26 November 2009 - 03 Januari 2010

Weer naar Nepal en daarna naar Houston

Landen bezocht: