terug in kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van annette reiling - WaarBenJij.nu terug in kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van annette reiling - WaarBenJij.nu

terug in kathmandu

Door: annette

Blijf op de hoogte en volg annette

09 April 2010 | Nepal, Kathmandu

Woensdag moesten we om 14.oo uur in Banepa zijn. Ganga zou voor vervoer naar zijn dorp zorgen. Wij verwachten de dorpstruck maar er stond een 4wheeldrive auto klaar. Ook Sabita (vroegere collega) en 2 van haar studenten gingen mee. De eerste keer dat wij daar heen reisden betekende het 2 uur met een bus en daarna 8 - 10uur lopen. Ganga had als droom dat er een weg naar zijn dorp zou komen. Wij konden toen niet geloven dat het mogelijk zou worden. Maar.... de weg is sinds een week tot aan zijn huis klaar. Wij waren de eersten die per landcruiser bij hem kwamen. De chauffeur reed deze weg ook voor het eerst en was er niet gerust op. Best spannend. Het zijn namelijk enorme afgronden,scherpe bochten, steile hellingen en een weg uitgehakt uit de rotsen, zonder veel afwerking. Veel nepali powder, ofwel, we waren zelf ook een grote stofwolk geworden. Ganga was enorm trots toen wij voor zijn huis per auto aankwamen. Als grapje maakten wij voor hem een P-bord bij zijn buffels. Hij kon daar hard om lachen. We zijn nog even naar de mosterzaadolie molen op waterkracht afgedaald. De volgende dag mee naar een meeting van een village development commitee die in de school gehouden werd. Daar kwam ook een vrouw kennismaken die ivm met haar hartklepoperatie de stichting nepal sambandha financieel zullen mede ondersteunen. Verder besloten we in overleg met Gangs dat er 7 fornuizen met verbeterde afvoerkanalen aangelegd zullen worden. Je wilt niet weten hoe rokerig het in de huizen is als ze daar binnen op hout stoken, zonder afvoer. We gingen dan ook steeds snel op de grond zitten, want hoe hoger je zelf staat hoe meer last het geeft.
Vrijdagochtend kwam de truck weer met dezelfde chauffeur. We hebbben even gedacht dat hij de weg nooit meer wilde rijden, maar hij was er. We hadden hem ook de hemel ingeprezen over zijn rijkuntst. We waren natuurlijk ook erg leuk gezelschap. We bleken nu met z'n 12en in de auto te moeten. Persen dus, maar een paar gingen op het dak. En dat met al dat geschud en de hobbels over de ongelijke weg. Bij het stijgen, zowel bij heen en terug weg moest er regelmatig gestopt worden omdat de motor tegen het kookpunt aan zat en er water toegevoegd moest worden om af te koelen. Ook reden we twee keer door een rivier, maar dat stelde nu, buiten de monsoon tijd weinig voor.
Terug in Kathm. lekker onder de douche, was afgegeven, voor het eerst wat geshopt. Afspraak met Reecha, dus zus van Shova en Sovita en daarmee stichtingszaken besproken.
MOrgen een afspraak bij de Bodnath stoepa en daarover morgen meer.

Groeten van Geney, IJke en Annette.

• 09 April 2010 - 15:53

Brenda :

Mooi dat er toch een weg klaar is, zal tot meerdere doelen dienen dan alleen jullie aankomst en aftocht.
    De lente begint hier goed door te komen. Af en toe best een paar flinke mooie zonnige dagen hier.

En maar weer de groetjes uit Ede voor iedereen.

• 09 April 2010 - 16:48

Jan Krol:

moaie lytse pykjes, nim mar in pear mei. Jullie beleven wel weer veel spannende zaken, nog veel plezier. Groetjes

• 09 April 2010 - 18:38

Jan:

he Geney, IJke en Annette mooi verhaal moet een geweldige reis geweest zijn mooie foto's ook, heb je ook nog kunnen filmen?
    nog veel plezier
    groet Jan

• 09 April 2010 - 20:25

Marian Klein Ikkink:

ik zou bijna zeggen...zien is geloven! een weg!!!

nog veel plezier!

• 09 April 2010 - 20:38

Hilry:

Geweldig, deze verhalen!
    Krijg heel erg heimwee.

• 10 April 2010 - 02:58

Annette Reiling:

Gisteravond is Reecha, nog even langs geweest. We zijn bij Gaia gaan eten en hebben met haar onze samenwerking (NRO)zie onze website besproken. Reecha gaat Chini Maya begeleiden. Chini Maya is ondertussen al met 2 kinderen voor een operatie aan een hazelip naar het ziekenhuis geweest. Zij krijgt daarvoor van onze stichting geld voor de reiskosten met het kind naar het ziekenhuis. Zij is daarvoor nu vaste contactpersoon. Verassend vind ik wel dat van het een het ander komt. Er zijn dus nog veel families in Nepal die niet van een mogelijkheid van deze operatie af weten. Onze eerst jongen, Anil, is overigens nog niet geoperereerd. Er is uitgezocht dat dit in 3 keer moet gebeuren.

• 10 April 2010 - 08:57

Hetty:

hoi Annette er reisgezellinnen,

Nou die weg dat scheelt een stukje lopen en levert weer een nieuw avontuur op.

Veel plezier verder met alles en hartelijke groeten.