Nieuw geitenproject in Chaumalé - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van annette reiling - WaarBenJij.nu Nieuw geitenproject in Chaumalé - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van annette reiling - WaarBenJij.nu

Nieuw geitenproject in Chaumalé

Door: Annette en Klaske

Blijf op de hoogte en volg annette

14 Januari 2012 | Nepal, Kathmandu

Vandaag zijn we met Reecha in een klein busje van Narendra naar Chaumalé gegaan. Narendra reed en nam zijn zoon van 12 mee. Het dorp Chaumalé is door Reecha uitgezocht om een nieuw geitenproject te starten. Reecha is één van onze contactpersonen in Nepal. Er zijn in het dorp 12 gezinnen uitgezocht die allemaal 2 geiten "krijgen", over 2 weken worden de geiten bij de gezinnen afgeleverd. De vrouwen gaan de geiten op fokken. Daarna worden de geiten weer verkocht. Een gedeelte van de opbrengst wordt in een dorpsfonds gestopt. Waarover de vrouwen kunnen beschikken.

Op de terugweg zijn we even bij de Daksinkali tempel gestopt.

Om 5 uur liepen we richting het huis van een zus van Sabita. Daar waren we uitgenodigd voor een momo party ivm een festival in verband met de eerste dag van de maand. Een momo is een deegkussentje gevuld met iets.
Er zat een lekker pittig sausje bij met bang.
Klaske was bang voor de bang dus nam ze daarvan niet te veel. Het was weer erg lekker.
Ook ons onderzoek verloopt goed. Het lijkt of heel Nepal ingeseind is over onze research. Deze avond kwam er zelfs een 5 liter pak op tafel.

We werden door de privé chauffeur van de familie netjes thuisgebracht, waar we bij Gaia het onderzoek nog even voortzetten.

Morgen gaan we samen met Arjun. het neefje van Dambar, op de mountainbike naar Boudanath, de Bhoeddistische tempel met de ogen. Bijna naast ons hotel kun je sinds kort mountainbikes huren. Weer een nieuwe ervaring.

Daarna gaan we het festival bij Dambar verder vieren.

Maandagmorgen gaan we voor 2 nachten naar ChamrangBesi. We stappen om de hoek in de universiteitsbus. Vanaf de universiteit kunnen we verder met de locale bus naar ChamrangBesi.

• 14 Januari 2012 - 16:54

Aly:

Namasté Klaske en Annette,

wat zullen jullie genieten van alles, als ik hier vanuit Nederland al helemaal geniet van jullie belevenissen en verhalen...( ik benijd jullie, zou het graag meemaken! )

wanneer jullie Chini Maya spreken willen jullie haar mijn vriendelijk groeten en beste wensen overbrengen voor haar restaurant? b.v.d

• 14 Januari 2012 - 18:10

Marian Klein Ikkink:

hee reizigers, nou volgens de dokter is de keelontsteking op z'n retour, maar ik merk daar nog niet zoveel van ;-( nog steeds thuis.....(zou het weekend weg, maar luister toch maar even naar mn verstand). Dussss als ik het goed lees worden het straks "opgefokte" geiten?? (grapje)
    Ben blij dat dit goed heeft uitgepakt, leuk om weer een geitenproject in onze stichting te zien.
    Doe Dambar en Arjun de groeten van mij, zeg maar dat ik ook wel graag had willen mountainbiken.
    groetjes en niet teveel van dat rode sap ;-)

• 14 Januari 2012 - 19:25

Hetty:

Dames,

Heerlijk genieten en leuke ervaringen opdoen. Veel plezier!

Groetjes en bah 's van Nangi

• 15 Januari 2012 - 10:32

Cobie:

Klaske,
    Wat geweldig om zo bij de lokale mensen te integreren, een prachtige belevenis.
    Genieten!

• 15 Januari 2012 - 12:52

Petra Gr:

Hallo Dames
    De afgelopen week even doorgelezen.Ziet er allemaal erg aktief uit.Ben benieuwd of Klaske wel uitgerust terug komt....
    Geniet er nog maar even van want de tijd vliegt...
    Groetjes Petra

• 15 Januari 2012 - 18:47

Gert Bomhof:

Hoi Klaske en Anette,
    Een geweldige reis met een indrukwekkend reisverslag.
    Het is een druk programma met veel lopen, maar zeker de moeite waard lijkt mij.
    Succes verder, Gert